Bagażnik rowerowy – jaki wybrać? Dachowy, na hak, czy na bagażnik? Wady i zalety każdego rozwiązania
Bagażniki rowerowe dzielą się na kilka kategorii, w zależności od tego jak są montowane. Wyróżniamy bagażniki rowerowe na dach, montowane na haku lub na klapie bagażnika. Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety i każde ma swoich zwolenników i przeciwników. W tekście poniżej postaramy się przybliżyć cechy szczególne każdego rodzaju i zaproponować rozwiązanie, które będzie najbardziej dostosowane do Waszych potrzeb.
Jakie są rodzaje bagażników rowerowych?
Bagażniki rowerowe dzielą się na trzy podgrupy:
- Bagażniki na dach
- Bagażniki na hak
- Bagażniki na tylną klapę
Nie wszystkie bagażniki da się zamontować na każdy rodzaj samochodu – prawie każda z tych kategorii wymaga, aby konstrukcja samochodu była dostosowana do montażu takiego bagażnika – wymagają posiadania relingów dachowych lub uchwytów w dachu, haka holowniczego lub najlepiej płaskiej klapy bagażnika.
Bagażniki rowerowe na dach
Są one mocowane do belek poprzecznych, zamontowanych na relingach dachowych (w kombi, SUV-ach i terenówkach) lub bezpośrednio do dachu samochodu w specjalnych zaczepach umiejscowionych w dachu np. sedana lub hatchbacka, jeśli nie posiada on relingów. Zwykle pozwalają na zabranie do trzech pełnowymiarowych rowerów lub dwóch dużych i dwóch małych, każdy o wadze maksymalnej 15-20 kg. Powodem jest ograniczenie wagowe relingów i samych bagażników, a także ograniczenie miejsca na dachu.
Sam rower może być zamocowany do bagażnika na kilka sposobów:
- Za koła
- Za ramę
- Za widelec
Każdy z tych sposobów również ma swoje wady i zalety. Warto zwrócić na to uwagę zwłaszcza wtedy, gdy przewozimy rowery o delikatniejszej konstrukcji, np. posiadające ramę z włókna węglowego. W takim przypadku najlepiej rozważyć sposób montowania za koło lub widelec, by nie ściskać i nie obciążać ramy – wibracje przenoszone podczas jazdy po wybojach, mogą ją uszkodzić. Taki sposób mocowania roweru często wymaga demontażu przedniego koła.
Samo mocowanie rowerów jest stosunkowo proste i dość stabilne. Wystarczy wstawić je w specjalne rynienki, ustawić w pionie (najlepiej przodem do kierunku jazdy lub naprzemiennie, jeśli wieziemy więcej niż dwa rowery) i zamocować systemem montażowym.
Zalety bagażników dachowych:
- niższa cena zakupu niż w przypadku bagażników na bagażnik lub hak
- prosty intuicyjny montaż rowerów
- możliwość wykorzystania belek np. do montażu boksa dachowego lub uchwytów na narty
- łatwy montaż i demontaż
- łatwość przechowywania po zdjęciu z samochodu
- nie potrzebujesz haka holowniczego
Wady:
- znacząco podnosi wysokość samochodu
- wymaga ostrożności podczas jazdy, uniemożliwia wjazd do parkingów podziemnych
- przy bocznym wietrze podczas jazdy rowery zamontowane na dachu zachowują się niemal jak żagiel
- potrafią destabilizować auto
- pogorszona aerodynamika może powodować większą głośność wewnątrz kabiny
- zamocowanie roweru na dachu wymaga siły i precyzji
- zwłaszcza w przypadku cięższych rowerów
Bagażniki rowerowe na hak holowniczy
Bagażniki mocowane do haka holowniczego, to dość praktyczne rozwiązanie dla tych, którzy stawiają na wygodę i łatwość montażu, ale należy pamiętać, że bagażnik na hak można zamontować tylko wtedy, kiedy samochód jest w niego wyposażony. Większość systemów tego typu pozwala na zamontowanie dwóch do trzech rowerów, mocowanych naprzemiennie. Cała konstrukcja bagażnika, zwykle wykonana z lekkiego aluminium, opiera się na mocowaniu do haka – nie dotyka karoserii samochodu i jest zamontowane na specjalnym uchwycie kulowym.
Stelaż bagażnika jest wyposażony w dodatkowy zestaw świateł, a rowery mocowane są specjalnymi uchwytami do ramy. Ci, którzy obawiają się, że konstrukcja zasłania dostęp do klapy bagażnika, mogą spać spokojnie – zdecydowana większość bagażników na hak jest uchylna – można je złożyć – nawet z zamontowanymi rowerami – aby uzyskać dostęp do bagażnika samochodu.
W zależności od modelu bagażnika pozwala on na zabranie dwóch do trzech rowerów, o masie 20 do nawet 30 kilogramów – w zależności od klasy i nośności bagażnika. Montaż bagażnika na hak nie sprawia większych trudności, natomiast warto mieć na uwadze, że bagażnik na hak zajmuje więcej miejsca w garażu po ściągnięciu, wymaga podpięcia do (sprawnej!) instalacji elektrycznej.
Pojawia się też kwestia uzyskania dodatkowej tablicy rejestracyjnej z wydziału komunikacji – bagażnik z zamontowanymi rowerami często zasłania tę zamocowaną w samochodzie. Wyrobienie dodatkowej tablicy rejestracyjnej kosztuje około 50 zł i zajmuje nawet do kilku tygodni.
Zalety bagażnika rowerowego na hak:
- łatwość montażu bagażnika
- spora ładowność ( przyda się np. w przypadku rowerów elektrycznych)
- łatwość montażu rowerów (niski próg załadunku)
- rowery tylko nieznacznie wystają poza obrys samochodu
- przewożenie rowerów nie powoduje destabilizacji samochodu podczas mocnego wiatru
Wady:
- konieczność posiadania haka holowniczego i sprawnej instalacji – najlepiej 13-pinowej
- dostęp do bagażnika samochodu wymaga odchylenia bagażnika rowerowego
- potrzebna dodatkowa tablica rejestracyjna z wydziału komunikacji
- należy pamiętać o dodatkowej przestrzeni z tyłu podczas parkowania
- zajmuje więcej miejsca podczas przechowywania
- nie można zabrać przyczepy, np. campingowej
Bagażnik rowerowy na tylną klapę
To najbardziej budżetowe rozwiązanie ze wszystkich wyżej wspomnianych. Aby go zamontować nie potrzeba ani relingów dachowych, ani haka holowniczego – wystarczy klapa bagażnika. Większość modeli z tej kategorii jest dostosowana do zamontowania zarówno na płaskiej klapie – takiej jak w samochodach typu kombi, czy SUV-ach, jak i samochodach typu sedan lub hatchback. Zdecydowanie łatwiej jest jednak montować je na płaskich klapach. Bagażniki na klapę zwykle pozwalają na montaż 2 lub 3 rowerów, choć wśród ofert niektórych producentów znajdziemy nawet bagażniki na 4 rowery. Najczęściej dopuszczalna ładowność to około 60 kg.
Jak montuje się bagażnik na klapę? Tu operacja jest nieco bardziej skomplikowana. Konstrukcje tego typu montuje się za pomocą szeregu pasków i/lub przyssawek mocowanych do karoserii samochodu. Zwykle wymaga to cierpliwości i precyzji, aby bagażnik zamocować stabilnie i pewnie. Z tego powodu nie jest to najpraktyczniejsze i najłatwiejsze do obsługi rozwiązanie. Na dodatek bagażniki mocowane na klapę uniemożliwiają dostęp do wnętrza bagażnika – przy każdej próbie dostania się do wnętrza należy ściągnąć rowery.
Wśród osób zainteresowanych tego typu rozwiązaniami często pojawiają się obawy o ryzyko uszkodzenia karoserii samochodu. Dzieje się tak nie bez powodu. Szczególnie w tańszych, mniej przemyślanych rozwiązaniach mogą zdarzyć się takie sytuacje. Nieco droższe rozwiązania proponowane przez bardziej wyspecjalizowane firmy, takie jak Thule zasadniczo są tak zaprojektowane, by minimalizować takie ryzyko, jeśli poprawnie zamontujemy bagażnik. Niestety bagażniki na klapę przez mocowanie na paskach naturalnie charakteryzują się mniejszą stabilnością niż te mocowane na sztywno na hak lub na dach, zatem trzeba się liczyć z pewnym ryzykiem.
Zalety bagażnika rowerowego na tylną klapę:
- Najtańsze rozwiązanie na rynku
- Kompaktowe rozmiary
- Nie wymaga haka i relingów dachowych – pasuje do każdego samochodu
- Łatwy demontaż
- Rowery tylko nieznacznie wystają poza obrys samochodu
Wady:
- Stosunkowo niewielka ładowność
- Duże obciążenie dla klapy bagażnika
- Ryzyko uszkodzenia karoserii samochodu
- Brak dostępu do wnętrza bagażnika
- Gorsza stabilność podczas jazdy
- Skomplikowany, wymagający precyzji i cierpliwości montaż
- Zdarza się, że rowery zasłaniają światła i tablicę rejestracyjną
- Nie nadaje się do rowerów z karbonową ramą
Bagażnik rowerowy - o czym warto pamiętać?
Jak widać, zależnie od tego jaki bagażnik rowerowy wybierzemy, musimy liczyć się z pewnymi kompromisami, choć bez wątpienia trzeba przyznać, że bagażniki dachowe i na hak są bardziej praktyczne, ale też droższe niż bagażnik montowany na klapę. Na rynku dostępnych jest również sporo akcesoriów dodatkowych, które pomagają zabezpieczyć rowery, a także samochód przed potencjalnymi uszkodzeniami, ułatwić ich mocowanie lub lepiej zabezpieczyć je przed potencjalną kradzieżą. Warto pomyśleć również o pokrowcach lub kółkach, które ułatwią nam transportowanie i przechowywanie bagażników rowerowych.
Niezależnie od tego, na które rozwiązanie się zdecydujemy, powinniśmy pamiętać o dokładnym i precyzyjnym montowaniu rowerów i regularnemu kontrolowaniu ich mocowań podczas podróży. Zalecamy też przestrzeganie ograniczeń prędkości sugerowanych przez producentów bagażników. Każdy rodzaj bagażnika składa się z wielu ruchomych części i połączeń, a wibracje podczas jazdy po wybojach, czy turbulencje wywołane pędem powietrza, mogą doprowadzić do poluzowania niektórych elementów. Regularne sprawdzanie pozwoli nam podróżować spokojnie bez przykrych niespodzianek.