Campervan 4x4 – co to jest i jak takiego zbudować?
Campervany 4x4 to coraz popularniejszy rodzaj pojazdów wśród miłośników offroadu i biwakowania z dala od utwardzonych dróg i zgiełku. Czy jednak przebudowa vana lub busa na terenowego campervana to tylko moda, czy doskonały pomysł na spędzanie wolnego czasu?
Terenówka dobra na wszystko?
Nie od dziś wiadomo, że w terenie najlepiej sprawdzają się najprawdziwsze offroadówki – samochody 4x4, najlepiej dodatkowo przygotowane do podróżowania po bezdrożach i pokonywania trudnych przeszkód. Dobrze przygotowany, podwyższony samochód 4x4, najlepiej z liftem zawieszenia, terenowymi oponami MT lub AT, wyciągarką, snorkelem i innymi atrybutami wyprawowej terenówki, poradzi sobie niemal w każdych warunkach. Dodatkowo, jeśli wyposażymy go w camperową lub modularną zabudowę, lub/i namiot dachowy, zamienia się w prawdziwego campera na bezdroża. Zawsze jednak będzie miał pewne ograniczenia dotyczące miejsca – zmieścisz tu tylko tyle bagażu, na ile pozwoli ci pojemność bagażnika i dodatkowych schowków. Ograniczeniem jest tu przede wszystkim przestrzeń.
Campervan – co to takiego?
Między innymi dlatego coraz popularniejszym zjawiskiem stają się campervany – zwyczajne busy i vany przerobione na campery i dodatkowo przygotowane, do pokonywania nieutwardzonych dróg. Mogą to być zarówno samochody z napędem na jedną oś (preferowanym na tył) lub 4x4. Dodatkowa zabudowa wewnątrz samochodu, pozwala uczynić z niego mieszkanie znacznie bardziej komfortowe niż typowe namioty biwakowe, a problem braku miejsca w zasadzie nie występuje. W campervanie zbudowanym na dostawczaku lub vanie osobowym, możemy zmieścić znacznie więcej bagażu, a do tego bez problemu zainstalujemy w nim turystyczną toaletę, kuchnię, czy prysznic. Campervan może też pomieścić więcej pasażerów, niż nawet najlepiej przygotowana terenówka 4x4 z namiotem dachowym i zabudową.
Popularność campervanów rośnie
Choć zasadniczo pomysł zbudowania terenowego busa wydaje się karkołomnym zadaniem, w tym szaleństwie jest metoda. Czy to w trasie, czy na polach kempingowych, a nawet na mniej uczęszczanych szlakach turystycznych, coraz częściej pojawiają się tego typu samochody. Powoli wypierają one typowe campery z ogromnymi, ciężkimi zabudowami, które znacząco ograniczają mobilność tych samochodów i nie pozwalają zjechać z głównych dróg. Mobilność i uniwersalność jest właśnie dużą zaletą campervanów. Owszem, nie są one tak dzielne w terenie jak typowe samochody 4x4, pickupy, czy zabudowane terenówki. Oferują jednak dobry balans pomiędzy skutecznością w lekkim terenie – na bocznych nieutwardzonych drogach, czy szutrach, a możliwościami biwakowymi i mieszkalnymi.
Jakie auto wybrać na campervana? Zanim zdecydujesz się na konkretne auto, warto zastanowić się, do czego go potrzebujesz. Przede wszystkim oceń, do jakich wycieczek, czy wypraw będziesz go używać. Jeśli chodzi o weekendowe okazjonalne wycieczki na łono natury, bez pokonywania trudniejszych tras i przeszkód, spokojnie możesz zdecydować się na auto z napędem na jedną oś. Możliwości takich samochodów wbrew pozorom są całkiem duże, a jeśli dodatkowo zadbasz o odpowiednie zawieszenie i opony, będziesz zaskoczony, w jak trudnych warunkach poradzi sobie campervan napędzany tylko na dwa koła.
Zalety campervana 2x4:
- Znacznie tańsze w zakupie
- Większa dostępność
- Łatwiejsze i tańsze w serwisowaniu
- Bardziej oszczędne (mniejsze zużycie paliwa)
Wady campervana 2x4:
- Mniejsza dzielność w terenie
- Szybszy spadek wartości
Jeśli zamierzasz podróżować w prawdziwym stylu adventure, ruszyć w nieznane i mierzyć się ze znacznie trudniejszymi trasami i przeszkodami niż szutrówki i leśne dukty, powinieneś rozważyć napęd 4x4. Busy z napędem 4x4 znajdziesz w ofercie kilku producentów – między innymi Mercedes Sprinter, Iveco Daily, Ford Transit, Man TGE, Renault Master, czy Volkswagen Crafter. Do budowy campervanów najczęściej wykorzystywane są samochody dostawcze w wersjach o długości L2 i L3. Są one optymalne do stworzenia sensownej zabudowy i przestrzeni campingowej w stylu adventure. L4 są nieco zbyt długie, co może sprawiać problemy podczas jazdy w lekkim terenie, a L1 są po prostu za małe.
Zaletą tego rozwiązania jest oczywiście wytrzymała i odporna w trudniejszych warunkach konstrukcja. Samochody dostawcze są przystosowane do przewożenia dużego ładunku, dlatego bez większych trudów powinny przyjąć zabudowę tylu campervan. Warto jednak pamiętać, że nawet najlepiej przygotowany campervan 4x4 nie jest terenówką – ma pewne ograniczenia, więc bezmyślne ładowanie się w ciężki teren, nie jest dobrym pomysłem.
Dość ważnym aspektem jest fakt, że wbrew wielu opiniom, auta dostawcze, tzw. „blaszaki” nie są (lub bardzo rzadko) oparte na konstrukcji ramowej. Rama w samochodach dostawczych występuje jedynie w wersjach pod zabudowę (np. lawetę, chłodnię, lub zabudowę specjalną).
Zalety campervana 4x4:
- Lepiej radzi sobie w trudniejszym terenie
- Mniejszy spadek wartości z czasem
- Bardziej poszukiwane
Wady campervana 4x4:
- Trudniej dostępny
- Droższy w zakupie
- Droższy w serwisowaniu i użytkowaniu (większe zużycie paliwa)
A może van?
Możesz też rozważyć nieco mniejszy gabaryt samochodu i rozeznać się w ofercie vanów, takich jak VW Transporter 4Motion, Peugeot Boxer 4x4, czy Mercedes Vito 4x4. Weź jednak pod uwagę, że stworzenie sensownej zabudowy do tych samochodów wiąże się już z pewną gimnastyką. To oznacza, że choćby miejsca do spania będą obowiązkowo przeniesione na dach (do namiotu dachowego). Ma to również swoje zalety – wewnątrz samochodu mamy więcej miejsca na przygotowanie sensownej i praktycznej zabudowy.
Mocny silnik to podstawa campervana
Chcąc zbudować campervana na bazie auta dostawczego powinieneś pamiętać, aby wybrać odpowiedni silnik. W tym przypadku warto wziąć pod uwagę fakt, że kompletna zabudowa wnętrza campervana, ewentualne dodatki i akcesoria, znacząco podniosą jego masę własną – nawet do około 3 ton. Samochód powinien być więc wyposażony w mocną i wytrzymałą jednostkę napędową, która poradzi sobie z dodatkową masą, także w trudniejszych warunkach. Nie tylko na autostradzie, czy drogach lokalnych, ale też na szutrowych podjazdach czy leśnych ścieżkach.
Właściciele campervanów zbudowanych na dostawczakach zwykle stawiają na mocnego diesla o dużej pojemności. Silniki o pojemności 2.2, 2.5 lub 3.0 oferujące nie tylko znaczną moc, ale przede wszystkim większy moment obrotowy to zasadniczo dobry wybór.
Ograniczenie wagowe w campervanie
Zupełnie normalną rzeczą w przypadku budowania swojego campervana jest chęć wyposażenia go we wszystkie możliwe udogodnienia i akcesoria campingowe – przecież mamy na to pod dostatkiem miejsca. Tu jednak musimy się na chwilę zatrzymać, bowiem nad tą kwestią wisi jedna zasada, o której nie wszyscy pamiętają. Campery i campervany to zwykle samochody rejestrowane jako auta osobowe, o DMC nie przekraczającej 3,5 tony.
Często jednak zbyt ekstensywne zabudowy i wyposażenie campervana powoduje, że samochody krytycznie zbliżają się do tej wartości. To sprawia, że choć nie mamy tak ograniczonej ilości miejsca, jak w przypadku terenówek z zabudową camperową, mamy ograniczenie wagowe. Doliczając pasażerów, bagaże i zapasy bardzo łatwo jest przekroczyć dopuszczalną masę całkowitą tego typu pojazdu.Zatem jeszcze przed wykonaniem zabudowy i zamontowaniem wszystkich dodatkowych akcesoriów, warto dokładnie sprawdzić i policzyć na co możemy sobie pozwolić, a na co nie.
Zabudowa i wyposażenie campervana – o czym warto pomyśleć?
Jeśli wybrałeś odpowiedni model, który spełni twoje oczekiwania, pozostaje zamienić go w campervana, dostosowując do potrzeb i trudów życia w stylu VanLife. Jeśli zamierzasz poruszać się raczej po utwardzonych drogach, najważniejsze będzie dla ciebie wyposażenie wnętrza, czyli zabudowa wewnętrzna campervana. Możesz postawić na spełnienie najważniejszych potrzeb – zabudowę kuchenną, schowki bagażniki i miejsce do jedzenia/spędzania czasu. Warto pamiętać o toalecie turystycznej i oczywiście nie można zapominać o miejscu do spania.
W tym przypadku warto rozważyć zabudowę camperową, namiot dachowy lub otwierany dach. W przypadku samego samochodu, zależnie od tego w jakich warunkach będziesz go użytkować, godne rozważenia będzie zastosowanie wzmocnionego zawieszenia lub podniesienie auta (lift). Jeśli zamierzasz podróżować wyłącznie po nieutwardzonych drogach (wschód, południowy wschód Europy, Afryka, Skandynawia), możesz pomyśleć też o bardziej wytrzymałych kołach i terenowych oponach, np. AT (All-Terrain), które pomogą wyjść z większości opresji.
Akcesoria dodatkowe – wybierz kierunek
Temat pozostałych akcesoriów, to głównie kwestia indywidualnych potrzeb i planów, które warto przemyśleć jeszcze przed przygotowaniem samochodu. Logicznym wydaje się, że jeśli planujemy podróżować na północ, trzeba zadbać o odpowiednią izolację termiczną samochodu i przygotowanie go pod bardziej wymagające pogodowo warunki.
Jeśli naszym kierunkiem jest gorące południe, ważniejsze okażą się inne potrzeby np. ochrona przed słońcem oferowana przez rozkładane zadaszenia/markizy, odpowiednia lodówka, bardziej wydajna klimatyzacja, czy dobra wentylacja namiotu dachowego. Nie bez znaczenia, zwłaszcza z dala od cywilizacji jest też dostęp do energii elektrycznej. Tu z kolei doskonałym pomysłem jest montaż paneli słonecznych i dodatkowego oświetlenia zewnętrznego.
Podsumowanie
Campervan to coraz popularniejszy sposób podróżowania z dala od zgiełku i wypełnionych turystami kurortów wakacyjnych. Dobrze przygotowany, oparty na samochodzie dostawczym campervan, pozwoli pokonać większość nieutwardzonych dróg i szlaków turystycznych i zaszyć się w dziczy na dłuższą chwilę. Jeśli rozważasz przygotowanie takiego samochodu, sprawdź naszą ofertę produktów do zabudowy, akcesoriów i namiotów dachowych. Jeśli potrzebujesz pomocy w kompleksowym przygotowaniu campervana skontaktuj się z nami. Napisz na info@rayo4x4.pl