Pierścienie dystansowe do kół, po co, dlaczego?
Pierścienie dystansowe, czyli tak zwane dystanse do kół to jedno z częściej zakładanych akcesoriów w offroadzie. Do czego służą, po co się je zakłada i jaki mają wpływ na samochód oraz jego właściwości prowadzenia?
Dystanse do kół, a konkretniej pierścienie dystansowe to nie nowość zarówno w świecie samochodów terenowych jak i środowisku tubingowym. W tym drugim właściciele samochodów zakładają je głównie po to, aby nadać autu bardziej agresywny wygląd, poszerzyć go wizualnie. W świecie 4x4 dystanse spełniają jednak więcej zadań i zakłada się je głównie po to, aby poprawić właściwości jezdne terenówki, lub umożliwić założenie większych kół. Efekt wizualny jest zasadniczo skutkiem ubocznym.
Jak wyglądają pierścienie dystansowe?
Pierścienie dystansowe mają formę stalowego, lub aluminiowego pierścienia o określonej grubości i średnicy. Ich wymiary zależą przede wszystkim od samochodu w jakim mają być zamontowane, oraz wymaganego odsunięcia koła od piasty, aby osiągnąć zamierzony cel. W pierścieniach nawiercone są dodatkowe otwory na śruby do montażu na piastę oraz zamontowane są śruby do montażu koła o odpowiednim rozstawie. Pierścień dystansowy może mieć formę płaską lub z kołnierzem centrującym.
Jakie dystanse lepsze? Aluminiowe czy stalowe?
Zasadniczo lepszym, ale też nieco droższym rozwiązaniem są pierścienie dystansowe wykonane z wytrzymałego aluminium niż ze stali. Głównie ze względu na swoją masę – pierścień mocowany do piasty zwiększa masę nieresorowaną, co ma bezpośredni, choć w przypadku terenówek stosunkowo niewielki wpływ na łatwość prowadzenia samochodu i jego zachowanie na drodze. Pierścienie stalowe są zauważalnie cięższe niż te wykonane z aluminium, dlatego ich wpływ na prowadzenie jest większy.
Po co zakłada się dystanse do samochodów 4x4?
Najczęstszym powodem zakładania dystansów, jest chęć zwiększenia rozstawu kół samochodu terenowego, aby zwiększyć jego stabilność i właściwości jezdne. Szerzej rozstawione koła przydają się przy pokonywaniu niektórych przeszkód, czy trawersowaniu. Inną przyczyną częstego zakładania dystansów jest chęć założenia większych hamulców lub kół z innym odsadzeniem (ET) niż oryginalne.
Założenie większych kół i opon często powoduje ograniczenie maksymalnego skrętu kierownicy, zwłaszcza wtedy gdy ET jest mniejsze niż oryginalne. Przy dużym skręcie koła ocierają o nadkola i wewnętrzne osłony. Założenie odpowiedniego dystansu rozwiązuje ten problem. Tak jak pisaliśmy wyżej, skutkiem ubocznym zakładania pierścieni dystansowych jest efekty wizualny – optycznie auto nabiera bardziej agresywnego charakteru.
Czy są negatywne skutki zakładania dystansów kół?
Trzeba pamiętać, że dystanse to kolejne elementy dokładane do samochodu, więc zawsze istnieje szansa że mogą się poluzować lub odkręcić. Przedłużenie „ramienia”, na którym montowane jest koło i dodatkowa masa wpływa też na trwałość elementów zawieszenia – głównie łożysk i sworzni. Im większy dystans tym zużycie będzie szybsze i może prowadzić do konieczności przedwczesnej wymiany.
Warto wiedzieć również o tym, że jeśli założenie dystansów na koła spowoduje wysunięcie się kół poza obrys samochodu, problemy mogą pojawić się podczas badania technicznego. Według przepisów koła nie mogą wychodzić poza obrys samochodu, czyli poza jego błotniki. Sposobem na obejście tego problemu może być montaż poszerzeń bocznych.
Zakładać czy nie?
Zakładanie dystansów w samochodach 4x4 to popularna praktyka, zwłaszcza wtedy, gdy wymieniamy koła i opony i potrzebujemy „więcej przestrzeni” w nadkolach. W wielu autach jest to zabieg głównie stylistyczny, poprawiający wygląd samochodu. My zalecamy zakładanie dystansów tylko w określonych przypadkach – przede wszystkim wtedy, kiedy wymagają tego modyfikacje samochodu, lub zależy nam na tym, aby poprawić stabilność samochodu podczas jazdy w terenie.