Toyota Land Cruiser 250: Legenda w nowej odsłonie
Toyota Land Cruiser 250 to nie tylko kolejny samochód terenowy, ale hołd dla 70-letniej historii niezawodności, jakości i trwałości. Wprowadzając na rynek nową generację, Toyota stawia na innowacyjność, nie zapominając o korzeniach i tradycji, które uczyniły ten model ikoną na globalnym rynku. Oto więcej szczegółów na temat nowego Land Cruisera 250.
Dziedzictwo Land Cruisera
Pierwszy model, „Toyota BJ”, zadebiutował w 1951 roku, a nazwa Land Cruiser pojawiła się trzy lata później. Przez ponad siedem dekad ten samochód zdobywał uznanie na wszystkich kontynentach, sprzedając się w ponad 11,3 miliona egzemplarzy w 170 krajach. Land Cruiser to synonim terenowej doskonałości – od serii 70, słynącej z prostoty i wytrzymałości, po luksusowe modele Station Wagon, takie jak LC 300.
Nowoczesna konstrukcja i kultowy design
Land Cruiser 250 łączy nowoczesność z klasyczną stylistyką. Nowa platforma GA-F zapewnia większą sztywność i trwałość, poprawiając jednocześnie właściwości jezdne. Sylwetka inspirowana kultowymi modelami serii 40 i 70 zachowuje proporcje, które docenią miłośnicy klasyki. Bardzo charakterystyczny przód z prostokątnym grillem i lampami stanowiącymi jedną linię, dużym emblematem Toyota pięknie współgra z prostymi liniami boków, przestrzenną, nieco kanciastą karoserią.
Linie nowej Toyoty Land Cruiser 250 właściwie od razu stają się kandydatem do miana kultowych, właśnie dzięki nawiązaniem do historycznych modeli i odejściu od wyglądu nowoczesnej terenówki, który znamy z modeli 120 i 150. Nowy Land Cruiser nie stał się przy tym typowym współczesnym SUV-em, a zachował charakter prawdziwej terenówki.
Być może na pierwszy rzut oka wygląda delikatniej niż znane z wytrzymałości modele serii 70, ale pozory mogą mylić. Sprawdzimy to przy okazji pierwszych konkretniejszych testów w warunkach bojowych.
Wnętrze jest luksusowe, ale wciąż funkcjonalne
Wnętrze z kolei jest równie funkcjonalne, co eleganckie. Cyfrowy kokpit o przekątnej 12,3 cala, wysokiej jakości materiały wykończeniowe, sporo pracy włożonej w funkcjonalny design sprawiło, że wewnątrz Land Cruisera 250 jest nie tylko przestronnie i nowocześnie, ale też praktycznie, a momentami nawet ekskluzywnie. Tapicerka siedzeń może być wykonana ze skóry (naturalnej lub syntetycznej) lub wytrzymałego materiału SUMITEX.
Ciekawym bajerem jest dodanie funkcji wydawania poleceń głosowych. Wystarczy powiedzieć „Hej Toyota”, a asystent głosowy odpowie na nasze potrzeby. Cieszyć może też seryjna nawigacja oparta na chmurze. Nawigacja ma przedstawiać aktualne informacje o ruchu drogowym na trasie – jego natężeniu, potencjalnych zdarzeniach, czy utrudnieniach.
Mimo dość luksusowego poczucia gdy siedzimy w środku, auto nie traci na swojej funkcjonalności i nie jest przeładowane „fajerwerkami i wodotryskami”. Pierwsze wrażenie pozostaje pozytywne, choć w internecie nie brakuje opinii, które zwracają uwagę na potencjalnie słabszą jakość wykonania, nie taką solidność jak w poprzednikach. Czy rzeczywiście obawy okażą się słuszne, okaże się za kilka lat.
Przestrzeń bagażowa
Nowy Land Cruiser oferuje więcej przestrzeni bagażowej za tylnym rzędem siedzeń. W wersji pięciomiejscowej bagażnik oferuje aż 742 litry pojemności, a w wersji siedmiomiejscowej, przy złożonych siedzeniach pomieścimy 556 litrów bagażu. Rozłożenie dodatkowych siedzeń powoduje zmniejszenie przestrzeni do 130 litrów.
Bagażnik w nowym modelu ma płaską podłogę, jest głębszy i szerszy niż w dotychczasowym modelu. Klapa bagażnika może być otwierana ręcznie lub elektrycznie, a szyba tylnej klapy jest otwierana – możesz ją uchylić i uzyskać dostęp do bagażnika, bez konieczności otwierania klapy.
Silnik i osiągi
Nowy Land Cruiser 250 zadebiutował z przeprojektowanym 2,8-litrowym turbodieslem, oferującym moc 205 KM i moment obrotowy 500 Nm. Dzięki nowej 8-biegowej skrzyni automatycznej Direct Shift ma zapewniać płynne przyspieszanie oraz zdolność holowania przyczepy o masie nawet do 3,5 tony. Wersja z napędem mild hybrid 48V, ma trafić na rynek pod koniec 2025 roku, a jej zaletami ma być przede wszystkim mniejsza emisja spalin i większa oszczędność.
W temacie oszczędności, Toyota zapowiada średnie zużycie oleju napędowego na poziomie 10,3-10,7 litra na 100 km. Według zeznań Toyoty silnik został lepiej wyciszony i zredukowano ilość generowanych przez niego wibracji. W skrócie – poprawiono kulturę pracy jednostki.
Przy pracach nad skrzynią biegów skupiono się na uniwersalnym zestopniowaniu – krótszy pierwszy bieg ma poprawić przyspieszenie i ułatwić jazdę w terenie, a dłuższe ostatnie przełożenie ma obniżyć obroty i zmniejszyć generowany hałas przy szybszej, autostradowej jeździe oraz zmniejszyć zużycie paliwa. Same zmiany biegów mają być o 25% szybsze dzięki zastosowaniu nowych, lżejszych elektromagnesów niż w dotychczasowej przekładni 6-biegowej.
Przeczytaj również: Toyota Land Cruiser 250 sprzedaje się w Polsce jak ciepłe bułeczki. ARB przygotowuje pakiet akcesoriów
Technologie terenowe
Land Cruiser 250 to pierwszy model wyposażony w elektryczne wspomaganie kierownicy, co poprawia manewrowość i zmniejsza wibracje podczas jazdy terenowej. System rozłączania przedniego stabilizatora (SDM) zwiększa zdolności terenowe, umożliwiając większy skok zawieszenia. System Multi-Terrain Select (MTS) automatycznie dostosowuje ustawienia pojazdu do rodzaju nawierzchni, a Multi-Terrain Monitor umożliwia podgląd terenu pod samochodem.
Stały napęd na cztery koła to oczywiście podstawa, ale w nowym Land Cruiserze postawiono też na dopracowanie trwałości elementów napędu. Przeprojektowane zostały mechanizmy różnicowe i wał napędowy. Wał ma oferować wyższą trwałość, a tylny mechanizm różnicowy z elektroniczną blokadą ma zwiększoną wytrzymałość. Dzięki nowemu elektrozaworowi ma oferować o 85% szybszą reakcję (około 0,15 s). Wszystkie te cyferki i procenty robią wrażenie, jednak chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że w przypadku elementów napędu użytkownikom najbardziej zależy na trwałości i bezawaryjnej pracy.
Nowa platforma GA-F i sztywniejsza rama
Konstrukcja Land Cruisera 250 dzięki nowej platformie GA-F i nowej ramie jest sztywniejsza, bardziej odporna na skręcanie. Sztywność skrętna ramy wzrosła o 50%, a ogólna sztywność ramy i nadwozia o 30%. To zasługa między innymi grubej blachy stalowej, zastosowania kleju strukturalnego łączącego elementy nadwozia i aż 84 dodatkowych punktów spawania. Według zapewnień Toyoty wszystkie te zabiegi pozytywnie wpłynęły na stabilność i wytrzymałość elementów konstrukcyjnych, ale też na wrażenia z jazdy.
Komfort i bezpieczeństwo
Toyota postawiła na maksymalny komfort podróżowania. Kabina została wyciszona, a wibracje przenoszone na karoserię - zredukowane. Pakiet systemów Toyota T-MATE, obejmujący pakiet Safety Sense oferuje zaawansowane funkcje, takie jak system wczesnego reagowania PCS, asystent zjazdu z wzniesienia DAC, adaptacyjny tempomat iACC, czy PDA (Proactive Driving Assist) – aktywny asystent jazdy pomagający uniknąć potencjalnych zagrożeń podczas wolnej jazdy (pieszych, innych zaparkowanych pojazdów itd.).
Przydatną nowością wśród elektronicznych systemów bezpieczeństwa jest system FCTA, który ostrzega kierowcę o potencjalnym ruchu poprzecznym, przecinającym tor jazdy Toyoty. Może okazać się to bardzo praktyczne zwłaszcza, gdy musimy wyjechać z miejsca o ograniczonej widoczności – system ostrzeże nas, gdy poprzeczną drogą będzie poruszać się inne auto.
Z kolei system Crawl Control pozwoli utrzymywać stałą, niską prędkość podczas jazdy w terenie i zjazdów ze stromych wzniesień. Aby robić to skutecznie układ nie tylko kontroluje moment obrotowy silnika, ale też pomaga sobie hamulcami. Dzięki temu kierowca może w pełni skupić się na utrzymaniu właściwego kierunku jazdy i obserwować co dzieje się wokół samochodu. System działa z reduktorem w trybie L4, a prędkość wybiera się za pomocą praktycznego pokrętła na konsoli – wybieramy jedną z pięciu dostępnych ustawień, w zależności od terenu jaki pokonujemy.
Pełny pakiet elektroniki na pokładzie
Land Cruiser 250, jako flagowy model Toyoty obecnie dostępny w Europie ma na pokładzie zasadniczo prawie wszystkie dostępne nowinki techniczne, które poprawiają komfort użytkowania, zwiększają wygodę i bezpieczeństwo na drodze, a przy tym pozwalają doskonale radzić sobie w terenowych warunkach.
Warto pamiętać, że Land Cruiser 250, znany również jako Prado należy do kategorii Light Duty – samochodów użytkowych, do codziennej jazdy, ale o podwyższonych możliwościach terenowych. Oznacza to, że auto spisuje się doskonale zarówno podczas regularnego użytku – codziennych sprawunków, zakupów, dojazdów do pracy, czy szkoły; - jak i wtedy, gdy trzeba zjechać z utwardzonych dróg, pokonać stromy podjazd, przeprawić się przez większą kałużę lub rozjeżdżoną przez traktory polną ścieżkę.
Limitowana wersja First Edition
Dla kolekcjonerów przygotowano wersję First Edition z klasycznymi detalami, jak okrągłe reflektory i dwukolorowe nadwozie. Dostępna w ograniczonej liczbie egzemplarzy, wyróżniała się bardziej luksusowym wyposażeniem, w tym systemem audio JBL i wyświetlaczem HUD. W Polsce sprzedało się już wszystkie 120 sztuk tej edycji, więc raczej trudno będzie dostać w tej wersji
Land Cruiser 250 – nowa karta w historii
Nowa Toyota Land Cruiser 250 to doskonałe połączenie tradycji i nowoczesności. Zaprojektowana, by sprostać najtrudniejszym wyzwaniom terenowym, jednocześnie oferuje wygodę i bezpieczeństwo w codziennym użytkowaniu. To samochód dla tych, którzy cenią niezawodność i legendarną jakość Toyoty, a przy tym lubią subtelne mrugnięcie okiem do ponad 70-letniej historii tego modelu. Nowy Land Cruiser 250 z pewnością zapisze kolejną kartę w historii motoryzacji. My upatrujemy w nim nie tylko samochodu na co dzień, ale również prawdziwej terenówki z krwi i kości, która świetnie sprawdzi się w offroadowych warunkach i nie zawiedzie nas, nawet podczas trudnej wyprawy.
Choć to wciąż stosunkowo nowy samochód, producenci akcesoriów i części tacy jak ARB już opracowują kolejne modyfikacje do tego modelu. Z czasem będzie pojawiać się ich coraz więcej, a na ulicach coraz częściej będziemy widzieć nowego Land Cruisera 250.