Resory paraboliczne w samochodach terenowych – charakterystyka, zalety i montaż

2025-03-19
Resory paraboliczne w samochodach terenowych – charakterystyka, zalety i montaż

Resory paraboliczne są coraz częściej stosowane w samochodach terenowych jako alternatywa dla tradycyjnych resorów piórowych. Dzięki swojej unikalnej konstrukcji zapewniają lepsze właściwości jezdne, większy komfort oraz zwiększoną wytrzymałość, co czyni je idealnym wyborem dla miłośników off-roadu. Jednym z najbardziej renomowanych producentów tego typu zawieszenia jest marka Old Man Emu, należąca do australijskiej firmy ARB, która specjalizuje się w ulepszaniu zawieszeń pojazdów terenowych.

Czym są resory paraboliczne? Budowa i zasada działania

Resory paraboliczne różnią się od tradycyjnych resorów piórowych przede wszystkim sposobem wykonania piór. Podczas gdy klasyczne resory składają się z wielu piór o jednakowej grubości, w resorach parabolicznych każde pióro ma zmienny przekrój, przypominający kształt paraboli. W skrócie stalowe pióra mają różną grubość – są najgrubsze na środku i zwężają się im dalej od środka resoru.

Zmienna grubość sprawia, że „w spoczynku” pióra stykają się ze sobą tylko w środkowej części, przez co tarcie sprężyn o siebie nie jest problemem, tak jak w przypadku zwykłych resorów piórowych. To rozwiązanie pozwala dodatkowo na uzyskanie lepszej elastyczności i progresywnego tłumienia sił działających na zawieszenie – w skrócie niższa masa (przez mniejszą ilość piór niż w typowym resorze piórowym), lepsza wytrzymałość, lepszy komfort, większa dzielność w terenie i po prostu większy spokój.

Dlaczego tak się dzieje?

Zmienna grubość piór w resorze parabolicznym sprawia, że sprężyna, czyli resor piórowy działa bardziej progresywnie – im trudniejsze warunki tym sztywniej i pracują pióra. W ekstremalnych warunkach pióra resorów uginają się na tyle że dopiero wtedy mogą się stykać. W zwykłych resorach pióra mają ze sobą kontakt przez cały czas, ich amortyzacja działa bardziej liniowo, a przez wzajemne tarcie podczas pracy są narażone na szybsze zużycie.

Zastosowanie zwykłego resoru ma też pewne ograniczenia względem wagi samochodu, co jest częstym problemem w przypadku samochodów wyprawowych i jazdy nimi w terenie. W przypadku resorów parabolicznych, zwiększona wytrzymałość i dość nietypowa konstrukcja sprawia, że samochód z takimi resorami znacznie lepiej radzi sobie z dodatkową masą wyposażenia zainstalowanego w samochodzie.

Najczęściej resory są dodatkowo wspomaganie przez system poduszek pneumatycznych, które przyjmują na siebie dodatkową, często niemal dwukrotnie większą masę samochodu wyprawowego. Nie bez znaczenia jest też zastosowanie odpowiednich amortyzatorów, które lepiej poradzą sobie w trudnych, terenowych warunkach.

Najważniejsze cechy konstrukcyjne resorów parabolicznych:

  • Mniejsza liczba piór – zazwyczaj 2-3 zamiast 5-7,
  • Zmienna grubość piór, co pozwala na równomierne rozłożenie obciążeń,
  • Większa odległość między poszczególnymi piórami, eliminująca tarcie między nimi,
  • Mniejsza masa własna w porównaniu do tradycyjnych resorów.

Zalety stosowania resorów parabolicznych

Zastosowanie resorów parabolicznych w samochodach terenowych niesie ze sobą szereg korzyści, które znacząco poprawiają komfort jazdy i właściwości terenowe pojazdu. Poniżej przedstawiamy w skrócie jakie korzyści przynosi zastosowanie resorów parabolicznych zamiast tradycyjnych resorów piórowych w samochodzie terenowym, na przykładzie stosowanych przez nas resorów Old Man Emu.

  • Lepszy komfort jazdy - Dzięki progresywnej charakterystyce ugięcia resory paraboliczne skuteczniej tłumią drgania i wstrząsy wynikające z jazdy w terenie i po nierównościach. Mniejsza liczba piór oraz brak tarcia między nimi sprawiają, że zawieszenie pracuje bardziej płynnie, co odczuwalnie zwiększa komfort podróżowania.
  • Większa nośność i trwałość - Nowoczesna konstrukcja resorów parabolicznych pozwala na optymalne rozłożenie obciążeń, co wpływa na ich dłuższą żywotność. Dzięki temu mogą one przenosić większe obciążenia bez ryzyka przedwczesnego zużycia. Resory paraboliczne Old Man Emu są projektowane tak, aby wytrzymać ekstremalne warunki off-roadowe, w tym intensywne użytkowanie w trudnym terenie.
  • Redukcja masy pojazdu - W porównaniu do tradycyjnych resorów piórowych, resory paraboliczne są lżejsze, co przyczynia się do obniżenia masy własnej pojazdu. Zmniejszenie masy zawieszenia pozytywnie wpływa na osiągi pojazdu oraz zmniejsza zużycie paliwa.
  • Lepsza artykulacja zawieszenia - Dzięki swojej konstrukcji resory paraboliczne zapewniają większy skok zawieszenia, co ma kluczowe znaczenie w terenie. Umożliwiają one lepsze dopasowanie kół do nierówności terenu, co przekłada się na lepszą przyczepność i zdolność pokonywania przeszkód.
  • Mniejsza potrzeba konserwacji - Klasyczne resory piórowe wymagają regularnej konserwacji, aby zapobiegać powstawaniu tarcia i korozji pomiędzy piórami. W przypadku resorów parabolicznych problem ten praktycznie nie występuje, co znacznie redukuje konieczność częstej konserwacji.
  • Mniejsza ilość wstrząsów przenoszonych na układ napędowy – Nie bez znaczenia jest też fakt, że dzięki płynniejszej i bardziej progresywnej pracy resorów parabolicznych, do ramy, a także układu napędowego przenoszona jest mniejsza ilość wstrząsów. To zmniejsza ryzyko uszkodzenia, lub szybszego zużycia napędu, a także dodatkowo zwiększa komfort jazdy – do kierowcy dociera po prostu mniejsza ilość wstrząsów podczas jazdy w terenie.

Montaż resorów parabolicznych

Montaż resorów parabolicznych nie należy do skomplikowanych zadań, jednak zwykle wiąże się z rozebraniem starego zawieszenia. Co za tym idzie to potrzeba podniesienia auta na podnośniku, aby maksymalnie ułatwić sobie to zadanie. Waży jest tu dobry dostęp i możliwość posługiwania się narzędziami. Wymiana resorów na paraboliczne wymaga kilku kluczowych kroków, aby zapewnić ich prawidłowe działanie i maksymalną efektywność:

  • Demontaż starych resorów - Przed montażem należy zdemontować stare resory, co wymaga podniesienia pojazdu oraz zabezpieczenia go na podnośnikach. Następnie należy odkręcić mocowania i u-bolty trzymające resory. Należy pamiętać że resory podtrzymują układ napędowy samochodu (most) więc dobrym pomysłem jest zabezpieczenie go przed uszkodzeniami - podparcie. Niezłym pomysłem jest też zdjęcie kół i rozpięcie zawieszenia, aby uzyskać lepszy dostęp do resorów.
  • Instalacja nowych resorów - Resory paraboliczne mocuje się w tych samych punktach co tradycyjne resory piórowe. Ważne jest, aby używać odpowiednich tulei i śrub montażowych, zapewniających właściwe osadzenie resoru. Najczęściej w przypadku parabolików korzysta się z tulei poliuretanowych, zapewniających większą odporność i sztywność całego mocowania.
  • Regulacja i testy - Po zamontowaniu resorów należy sprawdzić ich ułożenie oraz dokonać regulacji kąta nachylenia, jeśli jest to wymagane. Zaleca się także testową jazdę w terenie, aby upewnić się, że zawieszenie działa prawidłowo. Warto połączyć to z regulacją amortyzatorów jeśli są one w nią wyposażoną. Dobre zestrojenie całego układu może naprawdę odmienić samochód!

Dlaczego stosuje się resory paraboliczne w samochodach terenowych?

Głównym powodem stosowania resorów parabolicznych w pojazdach terenowych jest potrzeba zwiększenia komfortu, nośności oraz możliwości terenowych pojazdu. Dzięki nim samochód lepiej radzi sobie z trudnym terenem, zapewniając większą stabilność i dłuższą żywotność zawieszenia. Produkty renomowanych firm, takich jak Old Man Emu, są projektowane z myślą o maksymalnej wytrzymałości, co czyni je doskonałym wyborem dla miłośników off-roadu.

Bardziej zaawansowane i bardziej odporne niż zwykłe resory

Zainteresowaliśmy cię? Jeśli chcesz wiedzieć więcej o przewagach resorów parabolicznych nad typowymi resorami piórowymi w samochodzie terenowym lub wyposażyć swoją terenówkę w podobne rozwiązanie skontaktuj się z naszym doradcą (tel. 512 300 585) i umów wizytę w serwisie RAYO Offroad Centrum.

Prawdziwe opinie klientów
4.9 / 5.0 137 opinii
pixel